Siden 1991 har Susanne hjulpet kunderne på Sydfyn med tips og ideer til, hvordan de kan spare på energien, ligesom talrige skoleklasser har lagt vejen forbi SEF og Susanne for at blive klogere på, hvor elektriciteten kommer fra.

- Det har været sjovt at være med til at bygge rådgivningsdelen op, ligesom perioden også har været fagligt udfordrende - der er jo sket rigtig meget på el-markedet, siden jeg startede. Dengang fokuserede vi primært på rådgivning omkring el-besparelser på husholdningsmaskiner som frysere, kaffemaskiner og køleskabe - i dag er paletten blevet meget bredere og tæller også rådgivning på fx naturgasområdet, fortæller Susanne, der stopper i SEF med udgangen af året, men har sidste dag på Fåborgvej på fredag den 20. december.

De senere år har Susanne haft kontakt med endnu flere sydfynske kunder, da SEF i lighed med andre el-selskaber udbetaler det såkaldte energitilskud.

- Det er både populært og nemt at få tilskud. Ønsker man at søge tilskud til energiforbedringer i sin bolig, fx hvis der skal skiftes vinduer, installeres en varmepumpe eller isoleres, så kan der søges om tilskud hos SEF, inden byggeriet går i gang – og det er i den forbindelse, jeg hjælper kunderne med at udfylde ansøgningsskemaer, ligesom jeg svarer på de mange spørgsmål, fortæller Susanne, der anslår, at hun i sine mange år med energirådgivning hos SEF har været med til at udbetale en del mio. kroner i energitilskud.

Susanne betegner selv sit job som lidt af et paradoks:

- Alle forsyningsselskaber i Danmark er forpligtet til at hjælpe kunderne til besparelser på det produkt, vi lever af at sælge, og der er mål for indsatsen i hvert eneste el-selskab. Det kommer selvfølgelig os alle til gavn med lavere CO2-udslip og andre miljømæssige fordele, forklarer Susanne.

Susanne går på efterløn på fredag, og når hun pakker tasken og slukker for computeren en sidste gang, er det blot for at få tid til en række nye interesser. Og hos SEF er der naturligvis nye kræfter på plads, så kunderne stadig kan få kompetent energirådgivning og tilskud til energiforbedringer på deres boliger.

Susanne er gift og bor med sin mand på Thurø.