​- Det skal være nemt og fleksibelt at se live-TV, og pause er en populær funktion, fordi det gør det muligt at tage telefonen eller snuppe en kop kaffe uden at gå glip af den TV-udsendelse, man er i gang med at se, siger Morten Buch, produktchef hos Sydfyns Elforsyning.

Hidtil har de kunder, som ønsker at sætte fjernsynet på pause, måtte anskaffe sig en TV-boks med harddisk. Men nu har Waoo! gjort det muligt at gemme den data, som skal til for at pause og genoptage et program, i selve IPTV-netværket i stedet for lokalt på en harddisk.

- Det er en form for midlertidig lagring i skyen, forklarer Morten Buch. - Fordelen for kunderne er, at vi udnytter det hurtige netværk, så de ikke længere behøver at have harddiskoptageren stående. Funktionen bliver derfor tilgængelig for alle vores Waoo!-kunder med TV-boks, siger Morten Buch.

Pause uden merpris
Waoo! – og dermed SEF - har valgt at give alle kunder med en TV-boks mulighed for at pause uden at skrue op for abonnementsprisen. I praksis kommer kunderne til at kunne pause et hvilket som helst program i op til to gange programmets længde. Funktionen bliver tilgængelig på 31 af de mest populære kanaler i Waoo!’s TV-pakker. Det er ifølge Waoo! ikke teknologien, som sætter en begrænsning på antallet af kanaler eller den periode, man kan pause i, men derimod rettighedshaverne bag TV-kanalerne som bestemmer, hvilke kanaler der må pauses og hvor længe.

- Vi håber, at vi på sigt kan overbevise alle kanaludbyderne om, at TV-sening bliver mere og mere personligt, og at fleksibilitet fra leverandørens side er en vigtig del af den gode brugeroplevelse. Når vi får rettighedshaverne med på vognen, kan Waoo! udvide tilbuddet og gøre endnu mere brug af den kapacitet, vi har i vores netværk, siger Morten Buch.

• Waoo! leverer internet, tv og telefoni via det lynhurtige fiberbredbånd.
  • På Sydfyn forhandles Waoo! af Sydfyns Elforsyning.
  • Waoo! ejes af 13 lokale energiselskaber, som tilsammen har rullet fibernet ud til over en fjerdedel af alle husstande i Danmark.
  • På www.waoo.dk kan man læse mere om pause-funktionen, finde en liste over, hvilke kanaler fra Waoo!, som nu kan pauses.

Morten Buch, Sydfyns Elforsyning