8 ud af 10 danskere ville foretrække fibernet, hvis de frit kunne vælge deres bredbåndsforbindelse. Det viser en ny landsdækkende forbrugerundersøgelse lavet af Userneeds for Dansk Energi. At så stort et flertal af danskerne foretrækker fibernet, kommer ikke bag på adm. direktør Anders Banke fra Sydfyns Elforsyning.

- Vi oplever i øjeblikket stor kundetilvækst og får mange henvendelser fra borgere og virksomheder, som gerne vil have fibernet. Det er helt tydeligt, at danskerne er klar over, at når vi taler bredbånd og internet, så er fiber i en liga for sig selv.

Nye digitale muligheder
Undersøgelsen fra Userneeds viser også, at der er tre ting som danskerne i særdeleshed lægger vægt på, når de skal vælge internetforbindelse; stabilitet, pris og hastighed. De tre faktorer udgør klart danskernes top-3. Topscoreren er stabilitet, som mere end 80 procent finder afgørende, mens pris og hastighed scorer hhv. 76 og 72 procent.

- Det er helt tydeligt, at danskerne i stigende grad ved, hvad de vil have af deres bredbåndsforbindelse, og det er en hurtig forbindelse med masser af kapacitet og til en rimelig pris. Her skiller fiber sig særligt ud, da forbrugerne får meget højere hastigheder, som gør det muligt at udnytte en større palet af digitale tjenester som eksempelvis streaming af film. Vi kan da også se, at den gennemsnitlige fiberkunde bruger 4 gange så meget data som kunder på andre typer bredbånd. Dét viser med al tydelighed, at fiber giver nogle helt særlige digitale muligheder, udtaler Anders Banke.

Hurtig upload ønskes
Desuden viser undersøgelsen, at upload-hastigheden – den hastighed man sender digitalt indhold med – for alvor har fået danskernes opmærksomhed. Således mener 65 procent af danskerne, at upload-hastigheden er 'vigtig' eller 'meget vigtig', mens hver fjerde er utilfreds med deres nuværende upload-hastighed. Her gælder det, at næsten hver tredje kunde på det gamle kobbernet ønsker en hurtigere upload-hastighed.

- Upload er i stigende grad et konkurrenceparameter. Vi er begyndt selv at skabe og dele digitalt indhold på nettet eksempelvis på de sociale medier og får derved brug for hurtigere upload-hastigheder. Betydningen af upload-hastighederne kan jo sammenlignes med, hvis det tog tre timer med tog fra Aarhus til København, men 9 timer at komme retur, lyder det fra Anders Banke.

Undersøgelsen er især aktuel, da Erhvervsstyrelsen netop har offentliggjort deres nye telestatistik. Her fortsætter fiberen sin fremmarch, idet der på bare ét år er kommet 54.000 nye fiberkunder til. Dermed er fiberen den hurtigst voksende bredbåndsteknologi og det er nu mere end hver 10. husstand i Danmark, som har fibernet.

Klik her for at se flere tal fra undersøgelsen.