​Lige nu kan kunsterne Mette Sørensen og Hanne Kjær fra Thurø opleves i SEF’s åbne og lyse domicil Vores Lys, frem til og med april.  De to kunsterne har gennem årtier arbejdet med kunstens mangfoldighed og er blevet inspireret af deres ophold forskellige steder i verden.

Vi vil naturligvis gerne skabe de bedste rammer for vores medarbejdere, ligesom vores kunder også altid skal føle sig velkomne i smagfulde og smukke rammer – og det er hér kunsten kommer ind i billedet, fortæller Financial Controller i SEF, Lone Vibeke Andersen, der har været med til at vælge Mette Sørensen og Hanne Kjærs farverige og levende billeder.
Mette Sørensen, der er uddannet på kunstakademiet i Arnhem i Holland og har atelier over gårdspladsen ved Thurø Kro.

Fælles for mine malerier er forgængelighed, som er livsgivende; ’ at vi dør er livets kvalitet’, siger Mette og fortsætter med, at motiverne skal være så levende, at døden bliver nærværende i malerierne. Hendes motiver er mangfoldige. Det kan være en solsort, hvor døden allerede er indtruffet, en udtørret og forfalden plante eller som i hendes seneste værker; barbiedukken.

Hanne Kjær er uddannet på Beklædningslinjen på Kunsthåndværkerskolen i Kolding. Hun har til huse på Thurø.

Hendes billeder udstråler livsglæde og spontan farveleg, hvor motiverne i malerierne, som regel er fugle eller fabeldyr. Andre gange tager jeg virkeligheds situationer gennem fotografisk motiver kombineret med maling, som giver en mere grafisk udtryk, udtaler Hanne.

Hos SEF opfordrer Lone Vibeke Andersen kunderne til lige at blive 10 minutter ekstra og nyde de smukke værker. Lone er medarbejder repræsentant i SEF’s kunstudvalg, hvor hun sammen med repræsentanter fra ledelse og bestyrelse udvælger de kunstnere, der får lov til at benytte SEF’s rammer som udstillingsvindue i en periode.

Udover udstillingen hos SEF har Mette og Hanne udstillet i talrige gallerier og kunstforeninger. Yderligere har de sammen dannet kunstergruppen Sørensen & Kjær, hvor de har sammen med Thurø Skole har dannet projektet ’Street Art’ – udsmykning med børn.

Lone Vibeke Andersen, Financial Controller SEF – telefon: 6217 0279
Mette Sørensen, Kunstner – telefon: 21 29 73 06 (www.mette-sorencen.com)
Hanne Kjær, Kunster – telefon (www.hanne-kjar.com)