SEF og Stofa har gennem de seneste måneder forhandlet om en overdragelsesaftale på SEF's fiberforretning, og i begge lejre er der stor tilfredshed med aftalen, der er til gavn for både SEF og Stofa, men så sandelig også for de sydfynske fiberkunder.

- Vi vil fortsat eje 75 % af selskabet bag fibernettet, mens Stofa vil eje 25 % og derudover varetage alt omkring kundeforhold, indholdspakker og digitale services. Vi er i fællesskab nået frem til en model, hvor vi altså fortsat kontrollerer selve fibernettet, mens selve driften af fibernettet og produkttilbuddet leveres af Stofa, siger Anders Banke, der er administrerende direktør i SEF.

SEF's direktør understreger, at den nye aftale giver SEF langt bedre muligheder for at nå sit mål om at blive kraftcenteret for energi på Sydfyn.

Fokus på stordrift

Fiberforretningen i Sydfyns Elforsyning har de senere år udviklet sig i en positiv retning med vækst i kundetilgangen og voksende indtjening, men med et forholdsvist omkostningstungt forretningsområde, er der brug for stordriftsfordele.

- I Stofa har vi mere end 480.000 private og erhvervskunder, og det høje antal af kunder gør, at vi kan drive en effektiv fiberforretning, og det vil komme kunderne på Sydfyn til gode i form af attraktive tv-pakker, solide service- og supportfunktioner samt ikke mindst konkurrencedygtige priser, fortæller Ole Fruekilde, der er topchef i Stofa, som er landets næststørste leverandør af kabel-tv og privat bredbånd.

- Med den nye aftale får vores kunder adgang til det bedste fra to verdener. Vi har infrastrukturen, og Stofa har en stærk produktportefølje. Det er helt i tråd med vores strategi om at levere de bedste produkter til kunderne via fibernettet, siger Claus Holm-Andersen, der er kunde- og markedschef hos SEF.

Stofa's vækstplaner på Sydfyn forventes også at skabe øget aktivitet hos El-Gården Svendborg, da det indgår i aftalen, at de skal udføre arbejde for Stofa.

Fornyet fokus på energi

Den netop godkendte aftale med Stofa gør det muligt for SEF at øge sit fokus på kerneforretningen, som indbefatter el og naturgas.

- Der er truffet en strategisk beslutning om, at SEF skal være kraftcenteret for energi på Sydfyn, så vi vil fortsætte vores investeringer i grøn energi, og øge vores engagement i lokalområdet – alt sammen for at sikre et stærkt Sydfyn, fortæller Anders Banke.

Medarbejdere flytter med

Hos SEF er det vigtigt at sikre de af virksomhedens medarbejdere, der vil blive berørt af en overdragelse.

- De medarbejdere, der berøres af aftalen, vil alle blive tilbudt job hos Stofa. I den forbindelse glæder det mig bl.a. at der fortsat skal være sælgere placeret hos SEF på Fåborgvej, men fremover med et Stofa-logo på skjorteflippen. På den baggrund vil vi nu benytte de kommende måneder til at planlægge overdragelsen grundigt, forklarer Anders Banke.

Konsolidering på fibermarkedet i Danmark

Samarbejdet mellem SEF og Stofa er ikke enestående, men blot det seneste eksempel på den konsolidering, der sker i markedet i øjeblikket.

Fibernettet skal være med til at fremtidssikre Danmark i en digitaliseret verden, og med overdragelsen af fiberforretningen til Stofa, vil det også være lig med et farvel til Waoo!-samarbejdet.

- Det tager 12 måneder for os at afslutte samarbejdet med Waoo!, så en egentlig overdragelse til Stofa vil først finde sted om tidligst et år, forklarer Anders Banke.

Anders Banke oplyser, at alle fiberkunder vil blive orienteret løbende de kommende måneder, og at de ikke vil opleve forandringer, når det gælder selve kundeforholdet før om 12 måneder, når Stofa overtager Waoo!'s opgaver. Support- og driftsfunktioner vil være under forandring allerede i indeværende år.