Det er helt nyt at SEF går ind og tilbyder fibernet på erhvervsmarkedet. Vi har indtil nu kun tilbudt fibernet til private kunder. Men fremover vil SEF også have et erhvervs produkt, til gavn for de erhvervsdrivende virksomheder på Sydfyn, fortæller Morten Hansen, Fibernet Konsulent hos Sydfyns Elforsyning.

Skræddersyet produkt til virksomheder
Succesen i Industri Øst området er opnået på baggrund af et nyt fiberprodukt, der er udviklet specifikt til erhvervsvirksomheder.

- Produktet er kendetegnet ved en konkurrencedygtig pris, hvor teknisk support og fejlretning er inkluderet – Virksomhederne får samtidig også en fleksibel løsning med ubegrænset kapacitet, hvor de har mulighed for flere IP-adresser. Netop muligheden for flere IP-adresser har gjort udfaldet hos mange af de virksomheder, der har sagt ja til fiber fra SEF, siger Morten Hansen.

- Samtidig har hastighederne været af afgørende betydning. Virksomhederne har meget forskellige behov, så de kan vælge hastigheder, der ligger fra 50/50 Mb/s til 500/500 Mb/s – og så giver vi selvfølgelig hastighedsgaranti ligesom på privatmarkedet, fortæller Morten Hansen.

Regnskabschef, Torben Pouplier fra Royal Biscuit Nordic A/S er helt enig og supplerer med at understrege værdien af dette nye tiltag fra SEF. – Rigtig mange virksomheder har behov for både hastighedsgaranti og flere IP-adresser – uden at skulle indgå i store, dyre og forkromede erhvervsaftaler. Det koncept SEF her har igangsat matcher fuldt ud vores behov – og givet også rigtig mange andre virksomheders ønsker – og så er det til en attraktiv pris, konkluderer Torben Pouplier.

Endnu mere erhvervsfiber
Fremadrettet betyder etableringen af fibernet i Industri Øst, at det nu er muligt for SEF at tilbyde fibernet til erhvervskunder på Sydfyn, i eksisterende fiberområder.

Ifølge Morten Hansen har SEF identificeret udvalgte områder på Sydfyn, hvor SEF i den kommende tid vil øge indsatsen over for virksomheder – ligesom han også forventer at virksomheder i forskellige områder henvender sig samlet til SEF med henblik på etablering af den nye løsning.

Torben Pouplier undrer sig over, at der ikke bliver sat større politisk fokus på at få etableret fibernet i erhvervsområder, fordi mangel på etablering reelt hæmmer både udvikling og fremdrift i udkantsområder. I Royal Biscuit udveksler vi dagligt store datamængder imellem datterselskaber i Sverige og England samt Danmark – og derfor er det vigtigt for os at få etableret fibernet. Det vil betyde nemmere arbejdsgange i vores organisation og samtidig øge effektiviteten imellem vores samarbejdspartnere og kunder, afslutter han.

Morten Hansen
Fibernet Konsulent, Sydfyns Elforsyning