​​Sydfyns Elforsyning (SEF) og Stofa arbejder nemlig i øjeblikket på at skabe et vidtrækkende partnerskab, hvor SEF overdrager driften af SEF’s fiberforretning til Stofa, der samtidig køber en ejerandel på 25 pct. af fibernettet. Hvis partnerskabet bliver en realitet, vil det fra 2016 være Stofas tv-pakker og bredbånd, som SEF’s kunder vil modtage.

Ledelsen i SEF har gennem længere tid undersøgt, hvordan kunderne kan få endnu større glæde af produktet samtidig med, at SEF kan få bedre økonomi i fibernettet. Netop en sådan mulighed er opstået henover den seneste tid, hvor ledelsen i SEF - efter at have sonderet markedet for mulige samarbejdspartnere - er i realitetsforhandlinger om et strategisk partnerskab med Danmarks næststørste leverandør af tv, bredbånd og telefoni, Stofa. Derfor har parterne netop indgået en hensigtserklæring (letter of intent), der er første skridt på vejen til et regulært strategisk partnerskab mellem SEF og Stofa.

”Det her partnerskab kan blive virkelig godt – ikke mindst for vores kunder, men også for Sydfyns Elforsyning og vores partner, Stofa. Der vil være tale om en model, hvor vi fortsat ejer hovedparten af fibernettet og dermed forankrer den digitale infrastruktur på Sydfyn, mens indholdet leveres af Stofa, der har nogle virkelig attraktive tv- og bredbåndspakker. Det vil samtidig give os mulighed for at fokusere yderligere på at etablere samarbejder inden for energi og forsyning,” siger Søren Bøving-Andersen, der er bestyrelsesformand i SEF.
SEFs fiberforretning har de senere år oplevet en voksende indtjening og en meget høj tilslutningsprocent. Med den nuværende skala er håndteringen af fiberforretningen dog også omkostningstung for SEF. Det har derfor været naturligt at overveje en overdragelse af driften af fiberforretningen. Dette er sket efter grundig sondering af markedet, og valget faldt altså på Stofa.

”Stofa leverer tv og internet til ca. en halv million husstande og virksomheder i Danmark. Vi har derfor en skala, der gør, at vi både har stor forhandlingsstyrke, når vi møder rettighedshavere samtidig med, at vores udgifter kan deles ud på en meget større forretning. Disse styrker vil komme kunderne i det sydfynske til gode i form af nye og mange flere tv-kanaler, endnu bedre service- og supportfunktioner og ikke mindst yderst konkurrencedygtige priser,” forklarer Ole Fruekilde, der er topchef i Stofa.

Anders Banke, der er adm. direktør hos SEF, glæder sig også over aftalen:
”Et nyt samarbejde vil kunne forene det bedste fra to verdener. SEF har infrastrukturen – og det vil vi fortsat have - og Stofa har en stærk portefølje af produkter til vores kunder. Det er helt i tråd med vores strategi om at levere de bedste produkter til kunderne via fibernettet,” siger Anders Banke.

SEF og Stofa vil sikre gnidningsfri overgang for kunder og medarbejdere
Et kommende partnerskab mellem SEF og Stofa vil dog ikke her og nu få de store konsekvenser for hverken medarbejdere eller kunderne. Parterne er opsatte på, at både medarbejdere og kunder skal opleve indkøringen af det nye samarbejde så gnidningsfrit som overhovedet muligt.
”Vi lægger op til, at nogle medarbejdere vil flytte til Stofas lokaliteter, mens andre vil fortsætte deres arbejde på Sydfyn. Vi ved endnu ikke, hvor mange medarbejdere, det helt præcist kommer til at omhandle. Foreløbig vil vi forberede den forhåbentligt kommende overdragelse grundigt, og derfor vil perioden frem til en regulær overdragelse af driften være business as usual, mens vi lærer hinanden bedre at kende og får planlagt detaljerne i overdragelsen grundigt,” forklarer Anders Banke.
SEF har haft et godt og konstruktivt samarbejde med Waoo! og de øvrige fiberselskaber i Waoo! – men givet at driften af SEF’s fiberforretning på sigt overdrages til Stofa, vil det også være lig med et farvel til Waoo!-samarbejdet, som SEF i dag er en del af. Det vil tage ca. et år for SEF at afslutte samarbejdet med Waoo!, så et egentlig skifte til Stofa vil formentlig først finde sted i foråret 2016.
SEF’s repræsentantskab og medarbejdere er underrettet om aftalen. SEF oplyser desuden, at alle fiberkunder vil blive orienteret løbende de kommende måneder, og understreger at de stadig kan gå på nettet og se TV, som de plejer.

Søren Bøving-Andersen, formand for bestyrelsen i SEF, mobil: 21 28 11 28
Anders Banke, administrerende direktør i SEF, mobil: 61 55 06 11
Ole Fruekilde Madsen, Koncerndirektør, Stofa, mobil 20 30 80 37
Jan Lyng Lauridsen, Kommunikationschef, SE, mobil 20 53 58 76

Fakta om Stofa
Stofa er Danmarks næststørste leverandør af kabel-tv, telefoni og bredbånd.
675 medarbejdere kæmper hver dag for endnu bedre digitale oplevelser, ved at udfordre vanetænkning og sætte nye standarder, til gavn for mennesker og virksomheder i Danmark. Sammen med vores 480.000 tv-, bredbånds- og telefonikunder er det vores mål at gøre Danmark til en digital vindernation.
Stofa er en del af energi- og telekoncernen, SE.
Læs mere om Stofa på www.stofa.dk og om SE på www.se.dk.

Om Sydfyns Elforsyning
SEF har i mere end 100 år leveret el til kunderne på Sydfyn
SEF har igennem de seneste år været blandt de mest veldrevne elnetselskaber i Danmark
SEF beskæftiger pt. 105 medarbejdere