Samarbejdet mellem Sydfyns Elforsyning og C&W Arkitekter er ikke en ny konstellation. De to virksomheder har gennem en lang årrække haft en tæt dialog om løbende udvikling af virksomhedens faciliteter. Da SEF for nogle år siden havde brug for mere plads samt nye og mere kundevenlige faciliteter, udarbejdede C&W et helt nyt forslag.

- Vi havde så at sige tegnet og fortalt alle mulighederne i det gamle domicil på Fåborgvej 64, og til sidst var der kun én mulighed tilbage; at bygge nyt, fortæller arkitekt Per Weber, der på daværende tidspunkt vidste, at der med placeringen af den nye motorvej mellem Odense og Svendborg ville opstå en fantastisk grund mellem den nye trafikåre og jernbanen.

- Arkitekterne præsenterede den nye mulighed for os, og både i bestyrelsen og i ledelsen var der bred enighed om, at det var vejen frem. Vi købte grunden og besluttede at opføre et nyt og fremtidssikret domicil til SEF lige dér, hvor motorvejen fra Odense møder Svendborg, fortæller Guri Krøis, der er formand for bestyrelsen.

Vores Lys så dagens lys
C&W Arkitekter indledte den kreative proces med henblik på udarbejdelsen af projekteringen, som foregik i samarbejde med ingeniørfirmaet Rambøll.

- Vi hentede megen inspiration i omgivelserne. Den smalle og aflange grund og det kuperede terræn var en stor inspirationskilde, ligesom placeringen ved motorvejen også spillede en vigtig rolle for dynamikken i huset, fortæller Per Weber.

Huset, der i dag markerer sig ved at gro ud af bakken, er opdelt i to fløje, der lader landskabet løbe op imellem sig - næsten som en kløft. Fløjene danner et åbent areal mellem sig, som med sin glasoverflade bliver til et smukt og indbydende atrium. De to fløje kommer til at fungere som kontorer for SEF's medarbejdere.

- Hos SEF var vi fra starten meget begejstrede for C&W's ideer og visioner for byggeriet, og det, der startede som en arbejdstitel - Vores Lys - har vi sidenhen adopteret fuldstændigt. Navnet passer perfekt til SEF's palette af energiprodukter, fortæller adm. direktør i SEF, Anders Banke.

Et markant hus
Placeringen er markant. Naturen er markant. Huset er også markant. Forbipasserende mødes af grå og sorte zinkfacader, der er opdelt i både skrå og lodrette felter. Sammen med vandrette vinduesbånd er det med til at sætte fokus på det faldende terræn og bygningens form.

- Huset har faktisk en facade mere, nemlig taget. Denne 'facade' er belagt med græs, et såkaldt langsomt nedsivende tag, der virker som en direkte forlængelse af den 11 meter høje bakke, som huset vokser ud af, fortæller Per Weber.

SEF havde mange ønsker til det nye domicil, der skulle fungere som både en inspirerende og moderne arbejdsplads for op mod 100 medarbejdere. Huset skulle også samle SEF og el-installationsvirksomheden El-Gården under samme tag, ligesom man ønskede et helt nyt univers for virksomhedens kunder. Universet skulle komme til at indeholde både butik, showroom og auditorium.

På besøg i Vores Lys
Som gæst hos SEF ankommer man fra syd og mødes af en glasfacade, der er udstyret med mørke solcellepaneler. Det er blot ét af de mange energibesparende elementer, der er at finde i huset.

- Panelerne er et fint eksempel på SEF's energi-fokus, i og med de både producerer energi og fungerer som solafskærmning, fortæller Per Weber, der forklarer, at der er tale om et meget teknisk hus, hvor netop de energisparende tiltag har haft en høj prioritet. Der er eksempelvis nedgravet 11 km slanger til jordvarmen, og der opsættes to vindmøller på grunden.

Fra hovedindgangen bevæger man sig ind i det imponerende atrium. Det store rum fremtræder indbydende og elegant. Der er højt til loftet, og i hver side ligger de to kontorfløje, der skal fungere som arbejdsstationer for virksomhedens administrative personale.

- Vi har udnyttet alle bevægelsesmuligheder i atriet. Der er etableret små ståsteder og pausesteder, som kan anvendes af både medarbejdere og besøgende i huset, fortæller Per Weber.

I den østlige fløj ligger et auditorium i direkte forbindelse med atriet, og midt i det hele har kunstneren og billedhugger Søren West skabt en vandkunst, der er udført i en smuk blanding af natursten og rislende vand.

- Når medarbejderne ikke opholder sig i fællesarealerne, kan de trække sig tilbage til roen i kontorerne. Huset er meget akustisk udført, så alle kan opholde sig og samtidig tale sammen i atriet, uden at man mærker det store rum, lyder det fra arkitekten.

Vores Lys er på 5.500 kvm, hvoraf kontorerne udgør 1.565 kvm og lagerfaciliteterne 1.119 kvm.

Langtidsholdbart byggeri
SEF ønskede sig et teknisk hus, der kunne vise virksomhedens formåen og ekspertise på fornemste vis, og som samtidig kunne stå i mange år. Der er bred enighed om, at de har fået det hele.

Ifølge arkitekten siger materialevalget det hele, når det gælder holdbarheden. Der er udelukkende anvendt gode, naturlige materialer, der bliver kønnere og kønnere med tiden.

- Fra SEF's side er vi meget tilfredse og hele organisationen ser frem til at tage det nye hus i brug. Derudover glæder vi os naturligvis til at byde vores kunder velkommen i de nye rammer, fortæller Anders Banke, der sammen med sine medarbejdere tager Vores Lys i brug om kort tid.

Også fra arkitektens side er der stolthed at spore:

- Det har været en utrolig spændende opgave, som også hører til blandt de mest udfordrende opgaver, vi til dato har løst i C&W Arkitekter. Jeg er personligt meget tilfreds med det landskabelige udtryk og husets skulpturelle form.

Se fakta om Vores Lys