Det sker i form af DyrenesEnergi, hvor forbrugerne kan vælge grøn energi til deres hjem, samtidig med at de er med til at øge dyrevelfærden. Et samarbejde, der også vil være med til at redde dyr i nød på Fyn.

​Officielt lanceres DyrenesEnergi i dag, tirsdag den 12. januar 2016 kl. 14.00. Det finder sted på Dyrenes Beskyttelses internat på Fyn.

DyrenesEnergi er et nyt tilbud på energimarkedet – el og naturgas - og giver mulighed for, at man kan hjælpe både miljøet og dyrevelfærden. Når man skifter til DyrenesEnergi sikrer man sig, at den mængde el, man forbruger, er baseret på vindenergi, og dermed nedsætter man mængden af el, der er produceret på fossile brændsler. Samtidig støtter man Dyrenes Beskyttelses arbejde for at redde dyr i nød og skabe bedre dyrevelfærd med 10 kr. om måneden. Det kommer blandt andet Dyrenes Beskyttelses internat på Fyn til gode. I 2015 fandt Dyrenes Beskyttelses internat på Fyn nye hjem til 931 dyr.

'Vi har kun været åbne i godt 1,5 år, men i den tid har det tydeligt vist sig, at der er behov for et sted, der kan tage sig af svigtede dyr fra Fyn. Selvom vi er privilegeret med mange engagerede frivillige, så er der mange omkostninger ved at redde dyrene bla. til dyrelægebehandlinger. Antallet af svigtede dyr gør også, at vi allerede nu behov for at udvide, så vi leder med lys og lygte efter muligheder for at få finansieret køb af jord omkring internatet, så en udvidelse kan blive en realitet', fortæller Lene Frahm, der er leder af Fyns internat. 'Samarbejdet om Dyrenes Energi giver et vigtigt økonomisk tilskud til arbejdet for at redde dyr i nød og skabe bedre dyrevelfærd'.

Dyrenes Energi er en følge af liberalseringen på el-markedet, der giver el-selskaberne mulighed for at hverve kunder uafhængigt af geografi.

'De færreste forbrugere vil opleve større besparelser ved at flytte energiselskab, så som energiselskab skal vi tilbyde noget ekstra for at være interessante', udtaler Kunde og markedschef i Sydfyns Elforsyning Claus Holm Andersen. 'Vi har i flere år med succes tilgodeset de lokale foreninger gennem vores koncept SupportEnergi. Med DyrenesEnergi er vi gået skridtet videre og har vi udviklet et helt nyt koncept, som ikke kun kommer dyrene økonomisk til gode, men som også tager hensyn til miljøet ved at være baseret på vindenergi. Samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse gør, at vi kan kommunikere med kunderne om andet end priser, fx vil kunder hos DyrenesEnergi kunne følge med i den dyrevelfærd, som deres energiforbrug er med til skabe. Det forventer vi, at mange vil finde interessant nok til at skifte deres energiselskab'.

'Mange tror, at det kun er boligejere, der har mulighed for at skifte energiselskab'. Men det kan man også, hvis man bor i lejerbolig, fx også hvis man bor på kollegie', slutter Claus Holm Andersen.

Om DyrenesEnergi

DyrenesEnergi er et tilbud til privatpersoner med et forbrug op til 15.000 kWh el pr. år og 5.000 m3 naturgas om året.

DyrenesEnergi er en del af Sydfyns Elforsyning, der donerer 10 kr. for hver af produkterne, el og naturgas, om måneden pr. kunde til Dyrenes Beskyttelses arbejde for at redde dyr i nød og sikre bedre dyrevelfærd i Danmark. Det koster 39 kr. pr. måned + spotmarkedspris pr. kWh for el og 49 kr. pr. måned + spotmarkedspris pr. m3 på naturgas at blive kunde hos DyrenesEnergi. Læs mere på www.dyrenesenergi.dk

Om Fyns internat

Fyns internat åbnede i foråret 2014, og er allerede Dyrenes Beskyttelses 3. største internat. Internatet tager mod dyr fra dyreværnssager fra Fyn, Syd- og Sønderjylland, og fra privatpersoner, der ikke længere kan beholde deres kæledyr. I 2015 sikrede Fyns Internat nye hjem til 931 dyr. Internatet har 14 ansatte og ca. 50 frivillige, som blandt andet står for kørsel med internatets dyreambulance. Læs mere på www.fynsinternat.dk

Om Dyrenes Beskyttelse