​I Svendborg - på Sydfyn - har den lokale elforsyningsvirksomhed overvejet det hele. Og også fundet en farbar vej frem.

Opskriften kom til at lyde på 'Opførelsen af et nyt - eget - domicil, udnævnelse af en intern projektleder, der naturligvis skulle arbejde tæt sammen med arkitekter og professionelle fagfolk'.

- I Sydfyns Elforsyning har vi gennem flere år ønsket at samle vores virksomhed, så vi alle gik på arbejde på én og samme adresse. Vokseværk, kombineret med et stærkt ønske om at få mulighed for at udvide vores kundeserviceområde med et nyt showroom og bedre kundefaciliteter, var baggrunden for, at vi måtte flytte, fortæller adm. direktør Anders Banke.

Ny 'boform' duede ikke
Det var dog aldrig en del af overvejelserne, at SEF skulle bo i et af de såkaldte flerbrugerhuse, der skyder op mange steder.

- Der er bestemt mange fordele ved flerbrugerhuset, men vi har vægtet den fælles og samlede kultur højest. Vi er mange medarbejdere både i administration og salg, og dertil kommer, at vi driver en stor el-installatør virksomhed med montører, der har brug for adgang til lagerfaciliteter og garager, siger Anders Banke.

Ej heller udvidelse
Det blev heller aldrig aktuelt for SEF at udvide det eksisterende domicil, da der simpelthen var for lidt plads. Virksomheden havde allerede taget pavilloner i brug for at huse alle medarbejdere. I stedet besluttede den sydfynske virksomhed sig for at bygge et helt nyt domicil, der ganske vist ligger meget tæt på det gamle.

Ifølge direktøren opstod der pludselig mulighed for at købe en byggegrund med en central og markant placering og med gode tilkørselsforhold for både medarbejdere og kunder.

- Herefter vil jeg mene, at opførelsen af domicilet har fulgt et typisk forløb for domicilbyggeri. Vi valgte arkitekt, og entreprisen har været i udbud, fortæller Anders Banke, der i dag dog er særligt glad for én beslutning. Nemlig at vælge en intern medarbejder til at 'projektlede' opførelsen og den flytning, der står for døren i slutningen af oktober.

Medarbejder med stor indflydelse
Når virksomheder bygger nyt, står arkitekter, ingeniører og byggesagkyndige klar til at hjælpe og svare på spørgsmål. Men taler de med direktøren, den teknisk ansvarlige eller ejendomsinspektøren i virksomheden? Hos SEF kom alle til at tale med Jesper Hedemark Hansen, der til daglig er projektleder i virksomheden.

- Det har været en meget spændende opgave - og også krævende - at projektlede, og i dag kender jeg stort set hver en lille finurlig krog i huset, og jeg ved præcist, hvor mange kvadratmeter zink, der er anvendt på facaden, og hvor mange meter kabler, der er gravet ned, fortæller Jesper Hedemark Hansen, der med et smil på læben tilføjer, at huset er næsten at betragte som værende 'hans hus'.

At udpege en intern ansvarlig er naturligvis ikke noget særsyn, men det er vigtigt at finde en person med både interesse og professionel forståelse for byggeriets mange faser. Og her har Jesper Hedemark været på hjemmebane.

- Jeg er ingeniør og har altid været vant til at arbejde med tekniske problemstillinger, så på den måde har jeg været på hjemmebane i projektet - det har dog været særligt interessant og udfordrende at være med til at få bygget de mange energivenlige elementer ind i huset, fortæller projektlederen.

Det nye domicil er det første domicil i Energiklasse 1 på Sydfyn, og der er bl.a. etableret solceller på tag og facade, et topmoderne jordvarmeanlæg er installeret, og så er der søgt om at få lov til at opstille to vindmøller på udenoms arealet, men den ansøgning er endnu ikke godkendt.

Indflytning lige om lidt
Lige nu er medarbejderne hos Sydfyns Elforsyning så småt ved at vænne sig til tanken om nye kontorer og ny udsigt. Det 5.500 kvm store kontorhus tages i brug den 29. oktober.

Anders Banke er overbevist om, at SEF bliver styrket, når alle medarbejdere flytter sammen i bygningen. Mere nærhed og flere fælles samlingspunkter gør det simpelthen nemmere at kommunikere og yde god service til kunderne.

- Det blive fantastisk med de topmoderne rammer, som giver mine kollegaer og jeg de absolut bedste fysiske forhold, understøtter Jesper Hedemark.

Se fakta om Vores Lys