​Artikel AF CHRISTIAN DAN JENSEN (Mitsvendborg)

Når varmeregningen i et almindeligt parcelhus på 150 kvadratmeter kan reduceres med en tredjedel eller endda halveres, hvis naturgaskedlen eller oliefyret bliver skiftet ud med en luft-til-vand varmepumpe, så er det med at spidse ørerne.

Billigere og renere
Folketinget har vedtaget, at Danmark inden 2050 skal være uafhængig af fossile brændstoffer. Olie og naturgas er ganske enkelt på vej ud. Det får mange boligejere til at overveje, hvilken energikilde de skal lade deres hus opvarme af i fremtiden. En varmepumpe er en fremtidssikret løsning. For eksempel opnåes en højere energimærkning – og dermed en højere salgspris på sin bolig. Der er næsten ingen vedligeholdelse, ingen støj eller svineri og så opnåes der i nogle tilfælde helt op til 50 procent billigere varme. Oveni det hele bidrager man til at reducere med op mod 75 procent mindre CO2 udledning.

Én dag til det hele
Hos SEF Teknik arbejder man målrettet på, at gøre Fyn til et endnu grønnere sted at bo. Og spørger man chefen for SEF Teknik, Brian Ørum Hansen, om et godt råd til de boligejere som endnu ikke har truffet deres valg i forhold til udskiftning af fyret, så lyder svaret klokkeklart, at løsningen hedder en luft-til-vand varmepumpe.

– Hos SEF vil vi gerne fremme grøn energi og hjælpe husejerne i overgangen. Derfor tilbyder vi en helhedsløsning, hvor vi rykker ud og fjerner det gamle fyringsanlæg, og monterer en spritny luft-til-vand varmepumpe – altsammen på blot én dag, siger Brian Ørum Hansen og tilføjer, at der ikke er andre på markedet i området, som kan levere den samme samlede pakke.

– Vi vil gøre en forskel. Det skal være nemt og så gnidningsløst som overhovedet muligt for folk. Én leverandør, ét firma som sørger for både nedtagning af det gamle fyr og opsætning af den nye installation, og én dag til det hele. Og har man brug for en finansiering, så tilbyder vi også det rentefrit, lyder det fra Brian Ørum Hansen.

Hvad koster det?
For et parcelhus op til 150 m2 koster en luft-til-vand varmepumpe installation en fast pris på 89.900 kr. inklusiv energisparetilskud. Heri kan modregnes håndværkerfradrag på op til 18.000 kr. Samtidig er det en god investering i fremtiden, da der også er tilskud at hente på elregningen, når man har en varmepumpe installeret i sin ejendom. Man skærer ganske enkelt toppen af elafgiften på den del af forbruget, der ligger over 4.000 kWh om året. Et gennemsnitligt årligt elforbrug for en familie med to voksne og to børn ligger på omkring 5.000 kWh, så det er ikke den største besparelse, men det er stadig et bidrag til at gøre varmepumpen billigere. Og så bliver man selvforsynende og således uafhængig af stigende oliepriser og offentlig varmeforsyning.

Fra otte ton træpiller til varmepumpe
Maria og Eigil Lauritsen bor på Sdr. Vornæsvej på Tåsinge. Et område hvor det stadig ikke er ualmindeligt med olie eller pillefyr. I 2016 købte de totalløsningen hos SEF Teknik, og fik udskiftet deres træpillefyr med en luft-til-vand varmepumpe. En beslutning det ældre pensionerede ægtepar aldrig har fortrudt.

– Det er bare lykken med vores varmepumpe. Min mand fik dårlige knæ for nogle år siden, og er slet ikke længere i stand til at slæbe de otte ton træpiller, som det gamle pillefyr brugte om året i at varme huset op. Det måtte jeg klare alene, forklarer Maria Lauritsen som hørte om muligheden med en varmepumpe ved et SEF info-arrangement i Bjerreby.

– Min søn og jeg tog til mødet, og efterfølgende var ingen af os i tvivl om, at en varmepumpe var løsningen, siger hun.

– Vi tog straks kontakt til SEF Teknik, hvor vi fik en
service langt udover det sædvanlige. Hele vejen igennem har både min mand og jeg været yderst tilfredse med både den nye varmepumpeinstallation og den smidige proces sammen med SEF Teknik, smiler Maria Lauritsen og tilføjer, at hun er glad ved ikke længere at skulle få lange arme af at slæbe træpiller til det gamle pillefyr.

En luft-til-vand varmepumpe består i sin enkelthed af en kasse, der bliver placeret udendørs til at suge luft ind, og et skab indenfor til at overføre den varme luft til vandet i radiatorerne og til brugsvandet. Skabet indenfor fylder ikke mere end et køleskab, og kassen udenfor kan med simple løsninger afskærmes, hvis man synes den skæmmer huset.